Lucian Roiban, originar din cartierul Beclenuț, în prezent conferențiar la Institutul Național de Științe Aplicate (INSA) din Lyon, a transmis redacției Știri din Beclean o analiză personală a celui mai dezbătut subiect din ultimul timp în orașul de pe Someș, care afectează multă lume, și anume: centura ocolitoare a Becleanului.

Vă amintim, Primăria Beclean a decis în toamna anului trecut să-și asume proiectul centurii de ocolire a orașului Beclean, având în vedere că Ministerul Transporturilor nu dădea semne că ar urgenta lucrările de modernizare a infrastructurii rutiere în zona Becleanului.

Spre norocul tuturor beclenarilor, la scurt timp după asta, a apărut posibilitatea finanțării din fonduri europene a drumului de ocolire al orașului Beclean cu 15 milioane de euro, iar lucrările ar putea începe chiar anul acesta, dacă totul va decurge conform planului.

În plus, cel mai mare avantaj al acestui drum de ocolire e că este cuprins în Autostrada Nordului care va trece prin Beclean, și nu prin Beclenuț, așa cum se preconiza până nu demult, iar traficul ar putea fi deviat fără a crea mare disconfort cetățenilor din Beclean sau Beclenuț.

Conferențiarul Lucian Roiban (foto 1) a scris rândurile de mai jos la scurt timp după ce primarul Nicolae Moldovan a anunțat că Primăria Beclean își va asuma proiectul centurii ocolitoare a orașului Beclean.

La vremea respectivă nu se știa că Autostrada Nordului va primi aviz favorabil și votul parlamentarilor.

Lucian Roiban / Sursa foto 1: arhiva personală FB

Printre observațiile conferențiarului Lucian Roiban se numără câteva întrebări, dar și sugestii de economie a energiei electrice la iluminatul public al centurii, chiar și posibilitatea de a fi construit acest drum având tehnologie de alimentare cu panouri solare.

Vă redăm în continuare analiza conferențiarului universitar Lucian Roiban, exact așa cum ne-a transmis-o în urmă cu ceva timp:

 “Este adevărat că traficul aglomerat din Beclean este o mare neplăcere atât pentru locuitorii orașului cat si pentru cei ce-l tranzitează, iar construirea unei șosele ocolitoare ar mulțumi pe toată lumea.

Primăria orașului și-a asumat propunerea unui proiect de construcție a unei variante de ocolire a centrului orașului prin devierea traficului pe strada Beclenuț, prin construirea unui viaduct  peste râul Someș care să lege DN 17 de DN 17 D.

Dacă aș fi avut posibilitatea să particip la dezbaterea publică din data de 9 noiembrie 2018 de la Primăria Beclean, mi-ar fi plăcut să am ocazia să pun câteva întrebări, cum ar fi:

A fost menționat faptul că viaductul o să fie construit ”exact în locul și după modelul propus” în master planul de transport a României. Pe harta interactivă de pe situl Ministerului Transporturilor nu apare un drum ocolitor prin partea de Est a Becleanului. Mă întreb, oare, harta să nu mai fie la zi sau să fie o confuzie? Administrația locală poate influența traiectoria drumului expres care apare in master planul de transport? În imaginea 1 drumul expres este reprezentat de linia de culoare mov.

Imagine 1 :  Sursa: Ministerul Transporturilor

A mai fost menționat că traficul pe strada Beclenuț o să fie redus datorită faptului că traficul intre Suceava si Maramureș nu va mai tranzita orașul. Oare se cunoaște numărul de mașini care reprezintă traficul intre Suceava si Maramureș din totalul mașinilor care tranzitează orașul Beclean? Câte mașini tranzitează orașul într-o zi?
Într-adevăr, drumul expres care o să conturneze Becleanul este prevăzut a fi construit între 2027-2030, adică, dacă toate elementele sunt reunite am putea folosi drumul cam peste 12 ani… O soluție provizorie ar putea ajuta la decongestionarea traficului, iar construirea din fonduri proprii a unui viaduct ar putea face autoritățile să grăbească proiectul care este de mare interes pentru regiune. În cât timp se preconizează construcția viaductului? Dacă traficul o să fie deviat pe strada Beclenuț, se consideră protejarea locuitorilor de pe strada Beclenuț precum și a bunurilor acestora?  Pe strada Beclenuț, chiar și mașinile de mare tonaj circulă cu viteze mult peste cea legală. Se consideră amplasarea unui radar fix? O să fie un echipaj de politie care o să patruleze în permanentă? Oare o să fie o limitare de viteză, de exemplu 30-40 km/h pentru mașinile care cântăresc peste 3,5 t și bineînțeles păstrată limita de 50 km/h pentru mașinile care cântăresc mai puțin de 3,5 t, dar mai ales să se asigure respectarea acestor limite? O să se construiască limitatoare de viteză pe care să fie construite trecerile de pietoni? Aș vrea să amintesc că, în acest moment, există o singură trecere de pietoni pe toata lungimea străzii. Oare se consideră asemenea soluții sau dacă nu, alte soluții similare?
În timpul dezbaterii a fost arătat un film în care este prezentata imaginea 3D a viitorului  viaduct. Dacă administrația locală are un cuvânt de spus în realizare și poate influența traiectoria drumului expres care are 4 benzi de circulație (două pe sens), cum se explică faptul că în planul prezentat, viaductul susține un drum cu doar două benzi, adică una pe sens?… (vezi imaginea 2)

Imagine 2 : Sursa: Propunere de varianta de ocolire a Becleanului

În același video, se arată că drumul care o să lege DN 17 de DN 17 D o să fie iluminat. Oare cine o să plătească electricitatea necesară iluminării drumului? A fost menționat faptul că autoritățile locale își doresc obținerea unei finanțări europene. Oare nu ar fi mai interesant ca în proiectul propus să fie construirea unui viaduct care să susțină un drum expres autonom energetic? Cum ar fi: iluminarea drumului să fie făcută cu energie produsă de panouri solare instalate intre sensurile de mers care ziua să producă electricitate iar noaptea să blocheze lumina farurilor mașinilor care circulă din sensuri opuse? De asemenea s-ar putea merge și mai departe, dezvoltând o tehnologie care să-i permită drumului să se încălzească ușor iarna și să topească zăpada căzută pe el folosind energia produsă de panourile solare? Un astfel de proiect cred c-ar găsi finanțare din partea Uniunii Europene și chiar poate a unor companii dornice să testeze mașinile secolului XXI pe un drum inteligent gândit și construit pentru mașini autonome.

Nu știu dacă aceste întrebări au un răspuns, dar m-as bucura dacă autoritățile n-ar sacrifica zona rurală de pe cealaltă parte a Someșului doar ca să nu mai fie trafic prin centrul orașului. O astfel de soluție ar echivala cu devierea problemei pe acolo pe unde nu o vedem nu cu rezolvarea problemei. Este de apreciat faptul ca administrația locală caută soluții, dar poate, problema traficului ar trebui discutată la nivel de județ sau chiar de regiune astfel încât să se caute o soluție cât mai exhaustivă, fără a arunca problema în curtea de alături.”